آموزشی

چه تفاوت هایی بین قهوه عربیکا و روبوستا وجود دارد؟

قهوه عربیکا و روبوستا

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست ؟ کافئین روبوستا بیشتر است یا عربیکا ؟ کدامیک بهتر است ؟ همان طور که می دانید نوشیدنی که می تواند دوباره شما را سرحال بیاورد، یک فنجان قهوه است. در دنیا انواع مختلفی از قهوه های متنوع سرو می شود که هرکس بسته به سلیقه و زائقه خود، طعم مورد علاقه اش را انتخاب می کند. اما تقریبا همه ما علاقمند به کافئین هستیم و در این زمینه وجه اشتراک داریم. اما آیا تا کنون از خودتان پرسیده اید که انواع نژاد قهوه کدام­اند؟ آیا می دانید قهوه مورد علاقه تان از چه نژادی تولید شده است؟ و …

اگر شما هم از طرفداران قهوه هستید و دوست دارید به جواب این سوالات برسید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع نژاد قهوه کدام اند؟

گیاه قهوه نژادهای مختلفی دارد. ما در این قسمت شما را با دو نژاد مهم قهوه، یعنی عربیکا و روبوستا بیشتر آشنا می کنیم.

قهوه عربیکا

دانه های قهوه عربیکا، بیشترین میزان تولید قهوه را در سراسر دنیا دارند و از دیگر نژادها نیز گران تر و البته خوش طعم تر هستند. نام دیگر این قهوه، قهوه کوهی است. شاید دلیل آن این باشد که درخت های این نژاد قهوه را در ارتفاعات بالایی در حدود 800 تا 2000 متری از سطح زمین، کشت می کنند. درخت قهوه عربیکا یک درخت بومی در کشورهایی مثل یمن، سودان و اتیوپی است. اما به تازگی در کشورهایی مانند برزیل، کلمبیا و جامائیکا نیز این مدل از دانه های قهوه را کشت می کنند.

اگر بخواهیم میزان کافئین موجود در قهوه عربیکا را محاسبه کنیم، به عددی در حدود 1.5 درصد خواهیم رسید. چیزی که باعث طعم خوب قهوه عربیکا نسبت به سایر نژاد ها می شود، چربی و ترشی بیشتری است که نسبت به سایرین دارد.

قهوه روبوستا

درخت های قهوه روبوستا معمولا در ارتفاعات پایین تر، مثلا در اتفاع 800 یا 900 متری از سطح زمین، کشت می شوند. این درخت های دارای ارتفاع بلندتر و مقاومت بیشتری نسبت به درخت های قهوه عربیکا هستند. در مقایسه با قهوه های عربیکا، این نژاد طرفداران کمتری در دنیا دارد. دلیل آن هم طعم تلخ تری است که قهوه روبوستا در مقایسه با قهوه های عربیکا دارند. البته باید اشاره کرد که قهوه های روبوستا کافئین بیشتری در مقایسه با قهوه عربیکا دارند.

این مدل از قهوه ها بیشتر در کشورهایی مانند برزیل، هند، اندونزی و ویتنام کشت می شوند.

چه تفاوت هایی بین قهوه عربیکا و روبوستا وجود دارد؟

بعد از شناخت جزئی این دو نژاد پرطرفدار قهوه، با هم به تفاوت های بین قهوه عربیکا و روبوستا می پردازیم.

  • میزان کافئین

اولین تفاوت این دو نژاد قهوه، میزان کافئین موجود در آنهاست. قهوه عربیکا حدود 1.5 درصد کافئین دارد ولی قهوه روبوستا دارای 2.7 درصد کافئین است. برای افرادی که طرفدار اسپرسو و کافئین بیشتر هستند، قهوه روبوستا گزینه مناسب تری است. اما افرادی نیز هستند که نسبت به کافئین حساسیت دارند و ترجیح می دهند از قهوه با کافئین کمتر استفاده کنند؛ در اینصورت روستا برای آنان انتخاب مناسب تری است.

  • میزان دانه های شکر

قهوه عربیکا در مقایسه با رقیب قدرتمند خود، قهوه روبوستا، حدود دو برابر بیشتر شکر دارد که باعث شیرین تر شدن آن نسبت به قهوه عربیکا می شود و آن را پرطرفدار تر می کند. افراد زیادی هستند که طعم شیرین قهوه عربیکا را به طعم تلخ تر قهوه روبوستا، ترجیح می دهند. البته افرادی هم هستند که عاشق قهوه تلخ هستند.

  • میزان چربی

یکی دیگر از تفاوت های عمده این دو مدل قهوه، میزان چربی موجود در دانه های آن هاست. قهوه عربیکا در مقایسه با قهوه روبوستا چربی بالاتری دارد. حدودا 60 درصد از دانه های قهوه عربیکا از لیپیدهای چربی تشکیل شده اند.

  • شکل ظاهری

دانه های این دو قهوه از لحاظ شکل ظاهری نیز با هم تفاوت هایی دارند. دانه های قهوه عربیکا بزرگتر و بیضی شکل تر و البته روشن تر هستند. در طرف دیگر، دانه های قهوه روبوستا بیشتر دایره ای و تیره هستند.

  • طعم

دانه های قهوه عربیکا به علت میزان شکر بیشتری که دارند، نسبت به قهوه های روبوستا طعم لذت بخش تری دارند. قهوه های روبوستا بیشتر طعم خاکی یا پلاستیکی دارند و در مقابل دانه های قهوه عربیکا طعم های متنوع تری را به خودش اختصاص داده است.

  • قیمت

دانه های قهوه عربیکا برای کشت نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این دانه ها، نسبت به شرایط آب و هوایی، حساسیت بیشتری نشان می دهند؛ به همین دلیل هم قهوه عربیکا، قیمت بالاتری نسبت به قهوه روبوستا دارد.

قهوه عربیکا یا روبوستا؟ کدام یک بهتر است؟

در نظر بسیاری از افراد، قهوه عربیکا خوش طعم تر و بهتر از قهوه روبوستاست؛ اما این یک امر کاملا سلیقه­ای است؛ چرا که برخی از افراد عقیده دارند، طعم قهوه باید تلخ و با کافئین بالا باشد؛ اما برخی دیگر نیز عقیده دارند که کافئین بالا، برای سلامتی مضر است. این شما هستید که در نهایت مشخص می کنید که کدام یک از این دو نژاد پرطرفدار قهوه را مصرف کنید. قهوه تلخ تر و با کافئین بالاتر یا قهوه شیرین تر و با کافئین کمتر.

برای دم کردن قهوه عربیکا و قهوه روبوستا می توانید از دستگاه قهوه ساز دلونگی و اسپرسوساز دلونگی با توجه به نیاز خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر یک از دستگاه های قهوه ساز و اسپرسوساز به وب سایت دلونگی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *